
From Russia 
With Blogs
GRU Operators Leveraged 
Blogs, Social Media 
Accounts and Private 
Messaging to Reach 
Audiences Across Europe

By Ben Nimmo, Camille François,
C. Shawn Eib, L. Tamora

2.2020



 

Executive Summary   
This report examines several campaigns manned by Russian military intelligence operators using                       
fake accounts to influence audiences around Russia’s borders, with a primary focus on Ukraine.                           
The accounts were initially identified and ​taken down by Facebook on February 12, 2020. Most of                               
this activity occurred around 2016 and 2017, but some of these accounts were still active in 2020                                 
at the time of the takedown. The content of these campaigns is aligned with narratives                             
traditionally promoted by Russian state-sponsored media and with the types of content that have                           
been promoted in previous information operations attributed to Russian operators: promoting                     
pro-Kremlin politicians in foreign countries, attacking public figures advocating for closer ties with                         
the West, and attacking humanitarian groups involved in documenting war crimes occurring in                         
the Syrian conflict.  
 
This latest examination of campaigns conducted by Russian military intelligence operators                     
highlights a few characteristic traits important for the public’s understanding of these efforts:  
 

● This report is most focused on public posts made by these different accounts, but it also                               
demonstrates that these accounts engaged and, sometimes, entrapped users via private                     
messaging. The use of direct messages and emails to approach journalists and political                         
figures has featured as a vector of several former ​information ​operations​. It appears to us                             
as important and critically understudied.  

 
● Although this report is based on activity detected on Facebook, Graphika was able to                           

unravel multiple assets across platforms and blogs. Information operations on social                     
media continue to operate, ignoring the boundaries of products and Silicon Valley                       
campuses, and to leverage smaller blogging platforms on which users can easily upload                         
content that can later be shared across platforms.  

 
● Finally, this operation highlights that media outlets themselves are routinely targeted by                       

information operations, who seek to legitimize their content by having it be re-published by                           
other outlets to whom they can, in a sense, pass the narrative baton.  

Background  
On February 12, 2020, Facebook ​took down a network of fake accounts, groups, and pages that                               
were run from Russia and promoted pro-Kremlin narratives across Europe, with a particular focus                           
on Ukraine and former-Soviet countries. Facebook said that the operation was linked to “Russian                           
military intelligence services,” who are more commonly known by their traditional acronym, GRU.  
 
Russia’s military intelligence has repeatedly been found to use fake accounts on social media to                             
conduct information operations. Most notoriously, in 2016-2017, it ​used personas such as                       

1 

https://about.fb.com/news/2020/02/removing-coordinated-inauthentic-behavior/
https://apnews.com/49354a3867474170b251ebbe78d33338/Column:-Shifting-gears,-Bears-peddle-hacked-emails-to-media
https://citizenlab.ca/2019/05/burned-after-reading-endless-mayflys-ephemeral-disinformation-campaign/
https://about.fb.com/news/2020/02/removing-coordinated-inauthentic-behavior/
https://www.justice.gov/file/1080281/download


 

Guccifer 2.0 and Fancy Bears Hack Team to spread leaks aimed at discrediting the Democratic                             
Party in the United States and justifying Russia’s campaign of state-sponsored doping. In August                           
2018, it was ​exposed as promoting false information and Kremlin narratives about the conflict in                             
Syria; further reports chronicled its activities around issues including Syria, Ukraine, Russia’s                       
territorial dispute with Japan, and the doping leaks.   
 
Ahead of the takedown, Facebook shared the names of the accounts, pages, and groups with                             
Graphika for independent analysis.  
 
Working from an initial list of 96 assets, some of which had already been suspended as the                                 
analysis started, Graphika identified a network of false personas that posted anti-Western and                         
pro-Kremlin messaging across Facebook, Twitter, blogs, and news websites in Russian, Ukrainian,                       
English, German, and Turkish. Blogs formed the backbone of the operation, which used social                           
media accounts to amplify posts to selected audiences, including Facebook groups that the                         
operation itself controlled. Much of the activity clustered in 2016-2018, but a few accounts were                             
still active into February 2020. The following report details our forensic examination of these                           
online traces, to better contribute to the understanding of information operations and to enable                           
other investigators to continue following these traces.  
 
Ukraine received the most attention from the GRU operators throughout these campaigns, with                         
Moldova and the breakaway region of Transnistria also appearing as important targets. A few                           
assets focused on other countries surrounding Russia’s borders: the Baltic States, Belarus,                       
Turkey, and Armenia. Farther West, a few assets focused on Germany and the United Kingdom                             
but left little trace of online activity. The assets do not appear to have dealt with the 2020 US                                     
election directly, but the techniques the operation used could be turned toward US targets.  
 
The operators picked their targets with care and took pains to create realistic-looking accounts,                           
many of which had unique profile pictures rather than images copied from elsewhere online. The                             
overall engagement numbers were low, and the accounts’ friends seem to have included                         
purchased inauthentic engagements (“followers for hire”), making a numerical estimate of their                       
true online following difficult to judge. Some of their articles were picked up by outlets not run by                                   
the operation, however, suggesting that they had at least some impact in the Russian-language                           
space. It is likely that operators behind these campaigns also engaged with activities that would                             
not be visible to us, for instance leveraging these assets to directly contact targets across                             
platforms: this modus operandi has been used by ​Russian and ​Iranian information operations in                           
the past. 
 
The operators did not leave technical traces that would allow a high-confidence attribution from                           
open sources. One of the English-language assets in this set repeatedly shared posts from a                             
previously exposed GRU asset, the “Inside Syria Media Centre.” Overall, the operation’s narratives                         
and geopolitical concerns were consistent with previously documented information operations                   
run by the Kremlin: the campaigns contained attacks on pro-Western politicians in Ukraine and                           
Moldova and attacks on the White Helmets rescue group in Syria and accused the Baltic States of                                 

2 

https://about.fb.com/news/2018/08/more-coordinated-inauthentic-behavior/
https://apnews.com/49354a3867474170b251ebbe78d33338/Column:-Shifting-gears,-Bears-peddle-hacked-emails-to-media
https://citizenlab.ca/2019/05/burned-after-reading-endless-mayflys-ephemeral-disinformation-campaign/


 

paranoia and Russophobia. The German-language assets in this set also amplified the Russian                         
government-funded media network Russia Today.  

Tactics, Techniques, and Procedures (TTPs) 
Blogs formed the backbone of this operation. The operators specialized in posting long-form                         
articles on blogging platforms that allow users to create new accounts easily, especially the                           
Russian platforms cont[.]ws (registered in Samoa), newsland[.]ru, and korrespondent[.]net. Stories                   
posted on these platforms by the GRU operators examined in this report covered a range of                               
subjects and were tailored to individual countries but generally promoted a pro-Kremlin line and                           
attacked politicians  advocating for closer ties with the West.  
 
Having created a presence across various blogs, the operators used fake accounts on Facebook                           
and Twitter to promote their content. Some of these accounts bore the same names as the                               
purported authors of the blog posts, such as Veronica Mackiewicz, a persona focused on                           
Moldova and Transnistria. 
  

 
Cross-platform activity. On the left, ​two ​posts by the persona known as Veronika or Veronica                             
Mackiewicz on blogging platform cont[.]ws, claiming that Moldovan citizens miss the USSR (top)                         
and accusing Moldova and Ukraine of planning to annex Transnistria (bottom). The ​two ​accounts                           
had different profile pictures (center, top and bottom), but both pictures featured on the Facebook                             
account Veronica Matskevich (right, top and bottom). The profile pictures were stolen from a                           
Russian ​social media user (center right). Mackiewicz is a Polish surname pronounced in English as                             
Matskevich.  

3 

https://cont.ws/@verama/629316
https://cont.ws/@veronchig/628614
https://cont.ws/@verama
https://cont.ws/@VeronchiG
https://mirelex.ru/vladivostok/olga-karamysheva-3960


 

 
The operators frequently used different assets to boost their content at different stages of the                             
process and across different platforms. For example, Veronica Matskevich posted very little                       
content on “her” own Facebook timeline: four English-language news articles from genuine outlets                         
and a handful of profile pictures. The same account was much more active as a member of a                                   
group run by the Russian operation called В центре внимания (“in the center of attention”), where                               
it posted many news articles. The majority of these were legitimate news articles, but among                             
them was a ​blog​ on cont[.]ws accusing the West of plotting a revolution in Moldova.  
 
That article was attributed to a writer called Ekaterina Borodina. That name, as ​Katrin Borodina​,                             
was attached to another account run by the same operators, focused on Transnistria. Meanwhile,                           
the same article was also published on korrespondent[.]net, but there it was attributed to yet a                               
third persona, ​Ралина Васильева​. That third account posted 26 articles between August 2016                         
and July 2017; many of the articles also appeared under other bylines run by the operation.  
 
This was a complex operation with many interlocking parts, aimed at creating the appearance of                             
organic activity. On a number of occasions, however, the operators seem to have stumbled,                           
publishing the same article under multiple bylines, either out of carelessness or assuming that                           
they would not be caught.  
 
For example, on November 17, 2016, one of the operation’s personas, an apparently Turkish                           
woman called Melek Ismail-Kızı, whose profile pictures were taken from model Jessica Ashley,                         
posted a ​LiveJournal ​a​rticle in English headlined “China threatens NATO with military buildup,”                         
with passages such as: “Nowadays the world has entered an era of multipolarity. There are                             
centers of power in every Earth corner and all territories are under the influence of powerful actors                                 
of international relations.”  
 
On November 27, 2016, this exact article appeared on the pro-Kremlin site ​russia-insider.com​, but                           
this time attributed to “John McWrice,” which was yet another persona run by these Russian                             
operators, allegedly based in Glasgow. (The surname “McWrice” appears unique to this                       
operation.) Russia Insider has repeatedly published articles by Russian information operations,                     
most notably a false GRU persona called ​Sophie Mangal​, who was ​associated with the Inside                             
Syria Media Centre.  
 

4 

https://cont.ws/@catrin/457896
https://www.facebook.com/katrin.borodina.1654
https://korrespondent.net/user/66337242/publication/p2/
https://melekturkrus.livejournal.com/4026.html
https://melekturkrus.livejournal.com/4026.html
https://russia-insider.com/en/politics/china-threatens-nato-military-buildup/ri17746
https://russia-insider.com/en/white-helmets-have-plenty-money-not-going-anywhere-us-defunding-not-significant/ri23385
https://www.counterpunch.org/2018/01/05/ghosts-in-the-propaganda-machine/


 

 
Left, the ​article​ attributed to Melek. Right, the same ​article​, attributed to John McWrice.  

 
None of these articles and posts performed especially well in terms of follower numbers, likes, or                               
shares. The Ukraine-focused groups had the highest follower numbers, with one group, ​Привет,                         
Крым (Hello, Crimea), gathering 1,996 followers. Some of the Russian-language Facebook                     
accounts totaled between 2,000 and 3,000 friends. Typical posts by the more popular accounts                           
and in the more active groups achieved a few dozen reactions. This operation did not achieve                               
great virality for its public postings on social media (and this may have not been its goal).  
 
The operators of these accounts appear to have had more success in pitching their blog posts                               
directly to genuine news outlets, thus tapping into these outlets’ audiences. Some of the personas                             
that Facebook identified as part of the operation were prolific publishers. For example, the                           
persona Roman Ardelyanu contributed ​over 100 articles to the Moldovan newspaper                     
vedomosti.md. Most of them dealt with local politics, ​prais​ing pro-Russian politicians and                       
attacking pro-European ones. This persona’s most recent post was a ​criticism of the US Peace                             
Corps, posted on February 7, 2020. It read: “Obviously, all this [the Peace Corps’ activities] is                               
designed for illiterate and backward Bantustans, but not for a European country. How did our                             
Moldova fit into the list of goals, alongside some similar post-Soviet countries?”  
 
A persona posing as a Ukrainian citizen, Дворецька Михайлина (Dvoretska Mikhailina),                     
published a dozen articles on the Ukrainian news website ​news.ua​. These largely dealt with                           
Ukrainian politics and the conflict with Russia. The persona’s latest ​article​, dated October 17,                           
2019, reported on the alleged mistreatment of Ukrainians in Poland through the lens of historical                             
tensions between the two countries. This narrative is reminiscent of previously exposed ​Russian                         
operations on social media, which also sought to inflame Polish-Ukrainian tensions in an                         
apparent attempt to weaken ties between Ukraine and the West.  
 
One final example of this operation’s output illustrates the extent to which the operators used                             
direct messaging to achieve their aims. One page in the set was called Interview with Pavlenko. It                                 

5 

https://melekturkrus.livejournal.com/4026.html
https://russia-insider.com/en/politics/china-threatens-nato-military-buildup/ri17746
http://archive.ph/wip/ftmmO
http://archive.ph/wip/ftmmO
http://www.vedomosti.md/search.php?query=%D0%90%D0%A0%D0%94%D0%95%D0%9B%D0%AF%D0%9D%D0%A3
http://www.vedomosti.md/news/igor-dodon-otpravlyaetsya-v-kanossu/index.html
http://www.vedomosti.md/news/v-evropu/index.html
http://www.vedomosti.md/news/pochemu-amerikanskie-volontery-vam-ulybayutsya
https://ua.news/ru/author/dvoretska/
https://ua.news/ru/won-od-polski-yak-zhyvetsya-ukrayintsyam-u-polshhi/
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/operation-secondary-infektion/
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/operation-secondary-infektion/


 

used the same profile picture and surname as a personal account run by the operation, called                               
Taras Pavlenko. Both the page and the account were primarily active on February 11, 2016, and                               
posted the identical article: a long exposure of an alleged Facebook Messenger conversation with                           
Eskender Bariiev​, a representative of the Crimean Tatar group, ​widely ​reported as facing                         
repression since Russia’s annexation of Crimea. 
 

 
Left, Taras Pavlenko account. Right, Interview with Pavlenko.  

 
The ​article consisted of 16 screenshots of the purported conversation with Bariiev, in which the                             
Pavlenko persona posed as a journalist of the Russian service of the US-funded Radio Free                             
Europe. In this act of entrapment, the “journalist” asked leading questions about the Tatar                           
community’s relationship with the far-right Right Sector group and with pro-Russian groups in                         
Crimea and invited him to criticize another Tatar leader. 
 

 
Portrait of an entrapment: the first five screenshots of the interview with Bariiev, with key sentences 
underlined by the Pavlenko persona. The screenshots match Bariiev’s ​profile picture​ on Facebook. 

 
The article did not receive reactions online, but it was reprinted verbatim three days later by the                                 
Crimean-focused website ​kryminfo.net​, as part of an article by a local journalist.  
 
This documented use of direct messaging to entrap a local leader into making divisive comments                             
illustrates the Russian operators’ direct approach to their targets - in many ways, it is reminiscent                               

6 

https://ctrcenter.org/en/media/89
https://www.hrw.org/news/2017/11/14/crimea-persecution-crimean-tatars-intensifies
https://www.dw.com/en/russia-cracks-down-on-crimean-tatars/a-19206246
http://archive.ph/wip/3IL54
https://www.facebook.com/eskender.bariiev
http://www.kryminfo.net/eskender-beriev-krym-budet-libo-krymsko-tatarskim-libo-bezlyudnym/


 

of previously exposed GRU operations in which social media direct messaging features were                         
leveraged to ​“​pitch​” documents to various journalists and establish contact with activists. It also                           
resembles a suspected ​Iranian operation​, exposed in 2019, that used Twitter direct messages                         
and emails to approach journalists.  
 
The same persona, Taras Pavlenko, ​entrapped the governor of the Lugansk region, Georgii Tuka,                           
in a similar way in January 2016, posing as a Ukrainian newspaper journalist, and again posted                               
screenshots of the conversation, this time to a ​group controlled by the same operators, Ж.Б.О.                             
‘Жовто-блакитні окуляри. The post was shared 49 times and was covered by a number of                             
Ukrainian outlets, including ​riafan.ru​, an outlet closely tied to Yevgeny Prigozhin’s infamous                       
Internet Research Agency. 
 

 
The first five screenshots of the interview with Tuka, annotated by the Pavlenko persona. 

 
Given the private nature of direct messages, the full scale of this part of the operation cannot be                                   
assessed from open sources, but it is likely to have encompassed more targets and cases across                               
the various countries targeted by the operators.  

Ukraine 
Ukraine was the single most important focus of the Russian operation’s activity. Of the almost                             
100 assets that Facebook shared with Graphika, at least 20 had Ukraine as their primary focus;                               
several were even more narrowly focused on the Crimean Tatars, whose plight aroused                         
international​ ​condemnation​ of Russia’s behavior.  
 
The operation’s content ranged widely over Ukrainian politics, but it placed a particular emphasis                           
on a few issues: Crimea and its “return” to Russia; criticism of the Ukrainian government; posts                               
about the Crimean Tatars, together with the argument that they were being abused by the                             
Ukrainian government; and Ukraine’s “anti-terrorist operation” or ATO, against Russian-backed                   
separatists in the East. One group, ЭХО АТО (Echo of the ATO), did not feature any posts, but its                                     
banner image of a weeping woman encapsulates the Russian operation’s portrayal of Ukraine’s                         
military engagement.  
 

7 

https://apnews.com/49354a3867474170b251ebbe78d33338/Column:-Shifting-gears,-Bears-peddle-hacked-emails-to-media
https://citizenlab.ca/2019/05/burned-after-reading-endless-mayflys-ephemeral-disinformation-campaign
http://archive.ph/wip/gr8Ts
https://www.facebook.com/groups/730269577084286/permalink/808902395887670/
https://riafan.ru/499710-georgij-tuka-my-ustroim-na-luganshine-vtoruyu-odessu
https://www.hrw.org/news/2017/11/14/crimea-persecution-crimean-tatars-intensifies
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2017/12/crimea-more-than-70-crimean-tatar-activists-put-on-trial-simultaneously-in-brazen-crackdown/


 

 
Banner of the ЭХО АТО group. 

 
One detailed persona, Айше Муратова (Aishe Muratova), bridged two issues: the war in Ukraine                           
and the status of the Crimean Tatars. This persona was associated with a Facebook account and                               
blogging accounts on ​cont.ws​, ​politforums.net​, and ​korrespondent.net​. On each platform, the                     
persona told the same story: the author was a Crimean Tatar woman whose husband believed                             
the “lies” of the Ukrainian government and went to fight in the Donbass, only to disappear in                                 
action.  
 

 
“A deception that cost a life”: post by Aishe on ​cont.ws​. 

 
A number of the personas targeting Ukraine enjoyed a relatively substantial network on Facebook,                           
numbering between 2,000 and 3,000 friends each, although some of these appeared to have little                             
connection to Ukraine and may have been purchased.  
 

8 

https://cont.ws/@aishe
https://www.politforums.net/free/profile.php?showuser=%41%69%73%68%65%4f%4e%45
https://ua.korrespondent.net/user/66413572/activity/
https://cont.ws/@aishe


 

The operation’s accounts were present on Facebook but more active on blog forums; several, like                             
Aishe, maintained accounts simultaneously on cont[.]ws, korrespondent[.]net, blog.i[.]ua, and                 
others. The more prolific personas included Юрий Крамаренко (Yuriy Kramarenko) on ​cont.ws​,                       
blog.i.ua​, and ​korrespondent.net and Герман Логаза (German Lozaga) on ​cont.ws​,                   
pandoraopen.ru​, and ​korrespondent.net​.  
 
One particularly prolific persona was called Vladislava Melnik, active on ​cont.ws and                       
korrespondent.net​. This persona featured as the author of news articles from outlets not                         
apparently associated with the operation, suggesting that the operators managed to plant their                         
content with real editors, thus reaching an audience beyond the reach of their fake accounts on                               
social media.  
 
For example, the Facebook account attributed to Vladislava Melnik shared one article that                         
criticized the Ukrainian government’s pension plans. The same article, attributed to the same                         
persona, also appeared on two Ukrainian news sites, ​fromua.news​ and ​lifedon.com.ua​.  
 

 
The article on pensions, posted by Vladislava Melnik on Facebook and attributed to the same 

persona on Ukrainian news sites.  
 

Unlike most of the accounts run by this operation, the Vladislava Melnik persona was still active in                                 
2020, posting negative content about the Ukrainian government and Crimean Tatars. This                       

9 

https://cont.ws/@kramarenko1980
http://blog.i.ua/user/8535783/
https://korrespondent.net/user/66376717/activity/
https://cont.ws/@id362288338
https://pandoraopen.ru/author/35755/
https://ua.korrespondent.net/user/66413324/publication/
https://cont.ws/@vladochka82
https://korrespondent.net/user/66431849/publication/
http://fromua.news/article/7693538/priyatniy-syurpriz-pensioneram/
https://lifedon.com.ua/home/49290-priyatnyy-syurpriz-dlya-ukrainskih-pensionerov.html


 

suggests that the operation adapted as its needs changed: for example, its need for Turkish                             
content, described below, lessened as Russia’s tensions with Turkey lessened. It may also                         
indicate that the operators chose to focus on a few more effective accounts. Overall, however,                             
Ukraine remained the primary focus of the operation’s activity, underlining the continued                       
importance of the country and its conflict to Russia’s military.  

Moldova  
A number of the operation’s assets posed as Molodovans or residents of Transnistria, the                           
breakaway part of Moldova that forms a “frozen conflict” along Moldova’s border with Ukraine.                           
Russia maintains a military presence there, formally portrayed as peacekeepers; this may explain                         
the operation’s focus on the region.  
 
As with the Ukrainian assets, the Moldova-focused assets attacked Western states and policies                         
and promoted Kremlin narratives, with particular praise for Russia’s peacekeepers.  
 

  
Articles on the positive role played by Russian peacekeepers in Transnistria (left) and the occupied 

Georgian region of South Ossetia (right), posted on cont[.]ws by operation assets ​Anastasia 
Romanchuk​ and ​Veronica Mackiewicz​. 

 
These operational personas routinely condemned pro-Western politicians such as Prime Minister                     
Pavel Filip, presenting him as a ​puppet of the West​, and accused the West of interference or                                 
underhand dealings in the region - including with an article questioning the engagement of the ​US                               
Peace Corps​ in Moldova. 
 

10 

https://cont.ws/@romanchuk-n
https://cont.ws/@romanchuk-n
https://cont.ws/@VeronchiG
https://cont.ws/@romanchuk-n/541428
https://romanardelyanu.livejournal.com/23046.html?fbclid=IwAR2PKI2XLLcTn7vBZtylrQjoTpJXjCbTTBaaL8v4CXuokYIpuDhE7zUCpoo
https://romanardelyanu.livejournal.com/23046.html?fbclid=IwAR2PKI2XLLcTn7vBZtylrQjoTpJXjCbTTBaaL8v4CXuokYIpuDhE7zUCpoo


 

 
Operation articles on Filip (left) and the Peace Corps (right), from ​cont.ws​ and ​LiveJournal​. 
 
As with the Ukraine-focused assets, the Moldova-focused assets are likely to have engaged in                           
direct outreach that did not leave a visible online trace. This was especially true of the persona                                 
Roman Ardelyanu, ​self-described as a “beginner freelance journalist,” but identified by Facebook                       
as an operation asset and also present on ​livejournal​, ​Twitter​, and ​Medium​. While active on social                               
media, the persona was particularly present on the news website vedomosti.md. A simple ​search                           
for the persona’s surname in Cyrillic, АРДЕЛЯНУ, turns up over 100 results on the website,                             
marking the persona as a regular contributor.  
 
This is not an unprecedented phenomenon: from 2015 onward, Russian military intelligence used                         
fake personas such as ​Alice Donovan and ​Sophie Mangal to plant pro-Kremlin or anti-Western                           
articles in Western news outlets and websites. It does, however, underline the danger of direct                             
targeting. As with the politicians tricked by the Taras Pavlenko persona, it appears likely that news                               
editors and journalists were also tricked by the operation into taking its content and amplifying it.   
 
This is much more like a classic intelligence operation than the free-wheeling and high-volume                           
trolling of the Internet Research Agency, but it is more insidious, potentially further-reaching, and                           
more of a direct challenge to news and commissioning editors.  

Baltic States 
The operation maintained one persona focused on each of the Baltic States. In Estonia, the                             
persona Kristin Liinar was associated with a single article on a ​cont.ws account and a matching                               
post on ​Facebook​. Its content questioned the credibility of the European Union in Estonia,                           
claiming that except for a couple of advantages, joining the EU only wrought havoc in the country                                 
and made people poorer. Despite its Estonian moniker, the account posted exclusively in Russian.                           
The persona reposted at least two ​articles from the pro-Kremlin outlet Komsomolskaya Pravda,                         
one of which was picked up from an outlet previously exposed for having its editorial line secretly                                 
controlled by the Kremlin, ​Baltnews​. In the sample of articles shared by the account, most were                               

11 

https://cont.ws/@romanchuk-n/541428
https://romanardelyanu.livejournal.com/23046.html?fbclid=IwAR2PKI2XLLcTn7vBZtylrQjoTpJXjCbTTBaaL8v4CXuokYIpuDhE7zUCpoo
https://aftershock.news/?q=user/30524
https://romanardelyanu.livejournal.com/
https://twitter.com/romanardelyanu
https://medium.com/@romanardelyanu/trade-unions-in-moldova-past-present-future-1454bab43231
http://www.vedomosti.md/search.php?query=%D0%90%D0%A0%D0%94%D0%95%D0%9B%D0%AF%D0%9D%D0%A3
https://www.counterpunch.org/2017/12/25/go-ask-alice-the-curious-case-of-alice-donovan-2/
https://www.counterpunch.org/2018/01/05/ghosts-in-the-propaganda-machine/
https://cont.ws/@kristinkali/317029
http://archive.ph/wip/h5XYE
https://www.kp.by/online/news/2468190/
https://www.kp.by/daily/26563/3579420/
https://www.buzzfeednews.com/article/holgerroonemaa/russia-propaganda-baltics-baltnews


 

trying to undermine the European Union and NATO. The account shared content attributed to at                             
least two other assets in this network, John McWrice and Borislav Ognev. 
 

 
Shares by Kristin Liinar of posts by Borislav Ognev and John McWrice, also assets of this operation.  

 
In Lithuania, Facebook identified a group run by the Russian operation called Tik tiesa, Lithuanian                             
for Just the truth. The group was inactive, with no members and no posts, but Graphika noted                                 
that it was created by an account called Antanas Petrauskas. This account’s main activity was to                               
post Russian-language articles to a Facebook group devoted to Russians and Baltic citizens in                           
Norway. None of the articles gave a link to its source, but in each case, the same article appeared                                     
on cont[.]ws blogs that Graphika has identified as likely being run by the operation.  
 

12 



 

  
Left, three shares by the Antanas Petrauskas persona. Right, the ​same​ ​three​ ​articles​ on cont[.]ws. 

The first was attributed to Тина Наморадзе. The second featured under the byline Тина 
Наморадзе on ​cont.ws​ but also featured under the byline Petrauskas Antanas on 
korrespondent.net​. The last was attributed to Дмитро Кулинченко on ​cont.ws​.  

 
A third account posed as a resident of Latvia, Андрей Перовский. This persona was tied to a                                 
cont[.]ws account with only ​one article​, which accused NATO of encircling the Russian Baltic                           
exclave of Kaliningrad. The persona shared it to a single Russian-language group, whose                         
translated name means “the real Latvia.”  
 

 
The one known share of the article by the Андрей Перовский persona.  

 

13 

https://cont.ws/@tinanamoradse/472798
https://blogs.korrespondent.net/blog/world/3792542/
https://cont.ws/@dmitrykul1980/462118
https://blogs.korrespondent.net/blog/world/3792542/
https://blogs.korrespondent.net/blog/world/3792542/
https://cont.ws/@dmitrykul1980/462118
https://cont.ws/@shchedraya/318852


 

This does not appear to have been a highly active or effective account. Its post on Facebook                                 
received no likes or shares, and the article on cont[.]ws was not reproduced elsewhere.  
 

Germany  
These operators also managed two groups targeting German audiences. Both claimed to focus                         
on news: Nur die Wahrheit (Only the truth) and In der Welt der Politik (In the world of politics).                                     
They shared a single administrator, a personal account called Emma Weber.  
 
The “In the world of politics” group was set to private, but both “Only the truth” and the Emma                                     
Weber persona made publicly visible posts. These posts interspersed links to genuine news                         
outlets with posts from Russia Today and attacks on the White Helmets humanitarian                         
organization operating in Syria. This discovery adds to a ​growing body of evidence demonstrating                           
that Russian information operations on social media actively targeted organizations seeking to                       
expose war crimes in Syria. 
 

 
Shares by Emma Weber in the Nur die Wahrheit group: left, RT Deutsch on Wikileaks and its Vault 7 

leaks; right, a meme accusing the White Helmets of being an al-Qaeda offshoot.  
 

14 

https://faculty.washington.edu/kstarbi/Starbird-et-al-ICWSM-2018-Echosystem-final.pdf


 

 
Posts by Emma Weber on “her” own timeline: left, RT Deutsch on the CIA and Wikileaks; right, 

Sputnik Deutsch on tensions between the United States and Iran. 
 

Other than sharing pro-Kremlin content, the Emma Weber persona shared content from a range                           
of anti-Western and anti-Islam outlets, including the conspiracy site sott[.]net and anti-immigrant                       
site contra-magazin[.]com, and also shared images promoting the anti-immigrant AfD party.  
 
However, the Emma Weber account and its associated groups stopped posting in March 2017                           
after only four months of activity. By that stage, the group had 25 members, at least two of which                                     
were assets run by the same Russian operators; Emma Weber had 17 followers. The Emma                             
Weber persona did not advertise any blog posts or articles under the same byline.  
 
It is unknown whether this account also engaged in direct outreach to other users on social                               
media using private messaging features; its public content did not achieve significant resonance.  
 

15 



 

 
Left, “mma Weber sharing an AfD poster; right, Emma Weber sharing a meme describing 

mainstream German politicians as “successor Nazis.”  

Turkey  
These GRU operators also ran a small cluster of Turkish-focused assets - one account and two                               
groups - between June 2016 and June 2017. (Group members remained active after June 2017,                             
but the account fell silent.)  
 
At the core of this activity was a persona named Melek Ismail-Kızı, posing as a young woman                                 
speaking Turkish, Russian, and English and whose profile pictures were taken from model                         
Jessica Ashley. This account was the sole administrator of both groups.  
 

16 



 

 
Top, profile pictures for Melek Ismail-Kızı, both dated 2016. Bottom, Jessica Ashley photos on 

Imgur, dated 2015. 
 
One of the two groups on which the Melek persona was an administrator was named Türk                               
Vatandaşı (Turkish citizen) at the time of the takedown. Unusually for this operation, the group                             
was initially created under a different name and by an apparently real user in 2015; “Melek                               
Ismail-Kızı” seems to have taken it over and renamed it in December 2016.  
 

17 



 

 
Group history, showing the successive name changes. Graphika has obscured the name of the 
group’s original manager, who appears unrelated to the operation. The first two group names 

referenced the Turks and Kurds.   
 

Between December 2016 and March 2017, the Melek persona was the only account that posted                             
content to the group. Some of the posts were deleted for unknown reasons before the February                               
2020 takedown; those that remained visible were shares of posts that ultimately led back, via the                               
Melek persona’s own account, to a blog on cont[.]ws called Melek, featuring the same profile                             
picture and a number of articles in Turkish, Russian, and English.  
 

18 



 

These articles espoused an anti-Western and pro-Russian bent. One Russian-language ​post​, for                       
example, called the ​murder of the Russian ambassador to Turkey by a policeman who                           
sympathized with the plight of civilians in Syria a “provocation by the USA.” The article was posted                                 
just one day after the killing, on December 20, 2016. Identical versions also appeared on the                               
Russian forum ​korrespondent.net and the Transnistrian forum ​forumpmr.org under different                   
bylines (Dmitiry Kulinich and Ekaterina) that also appear to have been run by the operation.  
 
On December 21, two other personas run by the same Russian operators, Antanas Petrauskas                           
and Veronica Matskevich” shared the same article to two Russian-language Facebook groups,                       
one dedicated to Russians and citizens of the Baltic States in Rogaland, Norway, and the ​other                               
dedicated to the thesis that Moldova should be “with Russia.”  
 

 
Facebook shares of the same article by suspected assets Antanas Petrauskas and Veronica 

Matskevich on December 21, 2016, two days after the ambassador’s death.  
 
Other ​articles attributed to Melek accused the United States of interfering in the Joint                           
Investigative Team (JIT) into the downing of Malaysian Airlines flight MH17 over Ukraine, a                           
disaster that ​investigators have blamed on a Russian anti-aircraft missile. Headlines included:                       
“Why did the USA force the JIT to blame Russia for the Boeing crash?” and “The ‘independent’ JIT                                   

19 

https://cont.ws/@melek/465295
https://www.theguardian.com/world/2016/dec/19/russian-ambassador-to-turkey-wounded-in-ankara-shooting-attack
https://blogs.korrespondent.net/blog/world/3789994/
http://forumpmr.org/blog/politics/3327.html
http://archive.ph/wip/aBFHP
http://archive.ph/wip/O8Zlf
https://cont.ws/@melek/399889
https://cont.ws/@melek/429319
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-50419669


 

and the MH17 crash (a farce in two acts).” This has been a ​trope of Kremlin propaganda since the                                     
2014 crash and appears aimed at shifting the blame for a possible war crime away from the                                 
Russian government and armed forces.   
 
Typically for this operation, the Melek persona maintained accounts on multiple platforms. The                         
persona also posted blogs on ​LiveJournal (@melekturkrus) and on ​Twitter (@Melek_IsmailKiz).                     
However, by the time of the takedown, this persona did not appear to have successfully published                               
articles in more mainstream media outlets and had stopped posting to the Facebook group in                             
2017.  
 

United Kingdom 

 
Profile of John McWrice 

 
The John McWrice persona, claiming to hail from Glasgow, United Kingdom, was a prolific poster                             
between January 2016 through the end of May 2017. The account re-posted content focused on                             
UK and US politics, as well as involvement by those nations in the Middle East and abroad; this                                   
appears likely to have been an effort at character building between its authored posts. No person                               
with this name could be located in the UK or elsewhere; a Scottish Public Records search                               
returned no results by that name from 1513 to present. Likewise, reverse image searches for both                               
profile pictures available for the persona did not find the images used elsewhere.  
 
The persona frequently shared content from the Inside Syria Media Center, a website exposed for                             
its ties to GRU information operations. This content often came with captions and comments in                             
language typical of a non-native English speaker. The account also shared pro-Assad content                         
critical of the White Helmets and the Bellingcat investigative group.  
 

20 

https://foreignpolicy.com/2016/09/29/how-mh17-gave-birth-to-the-modern-russian-spin-machine-putin-ukraine/
https://melekturkrus.livejournal.com/
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3F7tgpS6KOAJ:https://twitter.com/melek_ismailkiz%3Flang%3Den+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=uk


 

 
“Does it seem that the WH always need "absolute Enemy" who will always fight against the WH's 

enemies?” 
 
 
 

 
Anti-Bellingcat, pro-Assad Content Shared by McWrice; “Another one Fake from the Bellingcat 

proved, that Russia didn’t bomb UN Convoy.” 
 
The US- and UK- focused content that this persona re-posted was predominately pro-Brexit,                         
anti-Muslim, and anti-immigration, with support for Boris Johnson and Donald Trump, and                       
promoted the dissemination of anti-Hillary Clinton materials, sharing articles on the Podesta                       
Wikileaks releases within hours of their initial release on October 7, 2016. In some cases, the                               
resharing of this content was so quick that it resulted in matching timestamps. 

21 



 

 

 
 
 

 
McWrice reposting an early post about the contents of the Podesta Emails released on October 7, 

2016; the time stamps imply that McWrice had reposted this content within 60 seconds of its 
original post time 

 
The McWrice account shared content from the website russia-insider.com twice, but it did not                           
share any links to the two articles accredited to John McWrice per his author ​page​. As mentioned                                 
earlier in this report, the article “China Threatens NATO with Military Buildup” was also shared by                               
the Melek persona. 

 

22 

https://russia-insider.com/en/john-mcwrice


 

 
Author Page for John McWrice on russia-insider.com. 

 
The same persona posted links to russia-insider.com twice, one of which was a standard post                             
linking to an article ​How Russia Outsmarted OPEC​, attributed to an Irina Shah, which they posted                               
on December 7, 2016. The other post, dated October 24, 2016, appears to have been posted using                                 
an app called John; the app appears to be defunct, with the link leading to an error screen                                   
regarding “John’s” misconfiguration.  
 

 
A John McWrice post, showing the “John” source. 

23 

https://russia-insider.com/en/politics/how-russia-outsmarted-opec/ri18034?fbclid=IwAR1m9C45VNjJWtijdKz8DKMOj5dlU7BVNoGqLJ8A6z7WoLnzgewLVCSIcqE


 

 
 
There were a few longer form posts from John McWrice directly on Facebook, including ​one on                               
October 27, 2016, that raised concerns about US involvement in the breakaway region of                           
Transnistria, saying “​Russian peacemakers play an important role in conflicts in former Soviet                         
Union countries: South Ossetia, Abkhazia, Tajikistan, and also Moldavia.” As noted earlier, this                         
message matches the theme of the Moldova-centric accounts.  
 
 

 
One of McWrice’s Medium Posts, pushing pro-Kremlin narratives surrounding MH17; note the 

stilted English used. 
.  
The McWrice persona was also active on Medium as ​@johnmcwrice​, with a brief period of                             
overlap in activity on both platforms; the ​first post​, dated May 4, 2017, presents a pro-Kremlin                               
depiction of issues surrounding Ukraine and the Crimea. The narrative of the article overlaps the                             
anti-Ukrainian and anti-Crimean Tatars content pushed by Russian-speaking accounts; it                   
especially targets the Mejlis of the Crimean Tatars - the representative body of Crimean Tatars -                               
one of whose leaders was entrapped by the persona Taras Pavlenko via Messenger. The ​final                             
post to the Medium account, dated June 2, 2017, was related to the shootdown of MH17. The                                 
Facebook account had last posted on March 15, 2017, and the only further posting from the                               
account occurred on May 31, 2017, resharing a story favorable to Melania Trump 26 minutes                             
after it had originally been posted.  
 
Finally, the operation included an English-language persona named Patrick Covenant, ostensibly                     
an Irish Republican sympathizer. The Facebook account did not feature any posts other than a                             
stock profile picture and a Republican banner. Graphika will continue to investigate this account                           
and other activity conducted by the operation; we welcome information from users who were                           
contacted directly by this persona.  
 

24 

http://archive.today/npigW
https://medium.com/@johnmcwrice
https://medium.com/@johnmcwrice/no-country-for-the-crimean-tatars-b64071d69bde
https://medium.com/@johnmcwrice/sbu-cleans-up-after-ukrainian-air-force-shoots-down-mh17-94760777471
https://medium.com/@johnmcwrice/sbu-cleans-up-after-ukrainian-air-force-shoots-down-mh17-94760777471


 

 
Profile and banner for the Patrick Covenant persona. No posts by the account have yet been 

identified. 

25 




